Landmændene er glade for Landbrugsstyrelsens kundecenter
For fjerde år i træk er mere end otte ud af ti landmænd godt tilfredse med hjælpen hos Landbrugsstyrelsens kundecenter.
Hvordan er reglerne om bopælspligt og landbrugspligt? Hvordan bruger jeg den nye app? Og hvordan søger jeg dispensation til mine økologiske marker? Det er nogle af de spørgsmål, som medarbejderne i Landbrugsstyrelsens kundecenter møder, når telefonen ringer.
I mere end otte ud af ti opkald i 2020 endte opkaldet med en tilfreds kunde. Det viser Landbrugsstyrelsens måling af kundernes tilfredshed med kundecentret, fortæller styrelsen selv på deres hjemmeside.
– Det er fjerde år i træk, at kundernes tilfredshed med vores kundecenter er så stor, og det er vi rigtig glade for. Det er en vigtig prioritet for os at give landmænd, konsulenter og alle andre, som kontakter os, hurtig og kompetent hjælp med regler og ansøgningsskemaer, så de skal bruge mindst mulig tid på det. De har høje krav om en god og hurtig service i frontlinjen. Det kan vi heldigvis se, at vi lever op til, siger enhedschef i Landbrugsstyrelsen Lene Sørensen.
Op imod 55.000 gange har telefonen ringet i Landbrugsstyrelsens kundecenter i Augustenborg med spørgsmål fra landmænd og konsulenter.
Hurtigere svar på telefonen
Landbrugsstyrelsens kundecenter har klare mål, der skal sikre hurtig og effektiv behandling af henvendelserne. I gennemsnit må kunderne ikke vente længere end to minutter, før deres opkald bliver besvaret. Det levede man til fulde op til i 2020. Her blev der skåret yderligere ti procent af ventetiden, så kundernes opkald i gennemsnit blev besvaret efter kun et minut og syv sekunder. På bare to år er ventetiden dermed halveret og ventetiden var i 2020 den laveste i fire år.
– Vi arbejder rigtig meget med at skrue op og ned for bemandingen, så der i perioder med travlhed er flere på arbejde til at hjælpe landmænd, konsulenter og alle andre med deres spørgsmål. Den travleste tid er nok lige nu, hvor vi åbner for den store årlige ansøgningsrunde, hvor 37.000 landmænd får adgang til at søge landbrugsstøtte i en bred vifte af ordninger fra økologitilskud til grundbetaling, støtte til unge landbrugere og andre arealtilskudsordninger, siger Lene Sørensen.
Landbrugsstyrelsens kunder har oftest spørgsmål om tilskudsordninger, regler og skemaer. Men i 2020 var der også travlhed ved telefonerne, da mange borgere oplevede at få mystiske frøbreve med posten fra udlandet, og da Landbrugsstyrelsen lancerede en ny app, som skal gøre det lettere for landmændene at indrapportere deres dyrkningsaktivitet på markerne.